Laatst las ik een artikel op de website van een internationaal bekend restaurant- en reisplatform. De titel luidde “Hoe een kindvriendelijk restaurant te ontwikkelen”. Yes! Altijd goed, als er aandacht wordt besteed aan dit belangrijke thema binnen gastvrijheid, zeker door een organisatie van deze omvang.

In het artikel werden kinderen echter omschreven als “de meest veeleisende klanten”. Alles moet door personeel worden gedaan om de kids “af te leiden” en een kindvriendelijke sfeer zou leiden tot “geruststelling van de ouders”, omdat zij niet “op hun kroost hoeven te mopperen”.

(W)AUW!

“Wat zijn kinderen toch vreselijk.” Dat moet de schrijver van het artikel vast gedacht hebben. Ze zijn veeleisend, je moet er alles aan doen om ze af te leiden en af en toe ook nog op ze mopperen. Waarschijnlijk goed bedoeld en geschreven vanuit een informatieve insteek, maar door de negatieve (en foutieve) lading van de term “kindvriendelijk” te benadrukken, een gemiste kans om de definitie van de term “kindvriendelijk restaurant” écht goed neer te zetten en horeca ondernemers van dienst te zijn.

Vaak onbewust houden juist dit soort polariserende artikelen het negatieve imago van een “kindvriendelijke zaak” in stand. Kinderen zijn namelijk bij uitstek de meest mákkelijke gasten ooit. Niet voor niets zegt men immers “een kinderhand is snel gevuld”. En waarom zou je kinderen willen “afleiden”? Mogen ze niet genieten van een avondje uit? Zijn ze geen onderdeel van het gezin (of zelfs de VIPS!). Zou je ze niet júist in de watten willen leggen, net zoals je andere gasten?

Gelukkig heeft het ontwikkelen van een kindvriendelijke zaak in de praktijk veelal een ander vertrekpunt dan “de kids koest houden”. In een kindvriendelijke zaak wordt er vanuit service en facilitaire inrichting oprechte aandacht besteed aan zowel de volwassen als de kleine gast én hun gezamenlijke omgeving. Op deze manier kunnen alle gasten optimaal genieten van hun bezoek aan jouw, kindvriendelijke, zaak, is er harmonie en worden alle gasten gelijkwaardig behandeld.

Meer weten over hoe je vanuit gastvrijheid een kindvriendelijk restaurant ontwikkelt? Kijk op www.dekleinegast.nl of neem rechtstreeks contact met mij op via marlies@dekleinegast.nl. Ik help je graag!