Een bezoekje aan een arts kan een spannende ervaring zijn. Zeker voor een kind. “Wie is dat, een dokter? Wat gaat hij doen?” Wel zo aardig als je dan wordt begroet en verwelkomd. Oogcontact bij binnenkomst, een glimlach, “Hoe heet jij?”, een grapje, of misschien zelfs een cadeautje.

Kindvriendelijk zijn is niet moeilijk, maar maakt een wereld van verschil. Toen wij vanochtend bij onze huisarts kwamen was er geen oog voor onze peuter. Onze zoon, de grootste kletskous, hield zich stil. Hij vond het spannend. De huisarts praatte met ons, keek hem niet aan en stelde hem geen vragen.

Aansluitend gingen we naar de tandarts. We kwamen binnen en werden direct geholpen met de kinderwagen. Toen kwam de tandarts eraan: “Hey Luuk Jacob, hoe is het?” en “Kijk ik heb een mooie tandenborstel voor je.” Of hij in de stoel wilde gaan zitten, nou dat leek hem wel wat! “En dan druk ik nu op je neus (TOET), en dan gaat de stoel naar beneden!” Even snel tandjes tellen “Jij hebt goed gepoetst!” en ook nog eens een cadeautje mogen grabbelen.

Al de hele ochtend houdt zoonlief zijn vliegende unicorn stevig vast. “Mama, mogen we morgen weer naar de tandarts?”

Meer weten over het belang van kindvriendelijkheid in de zorg? Neem dan contact met mij op.